w w w . 

s e g b a r s . n l
 

 

Geef niet om hem maar aan hem
2004, Rotterdam


Het neonlichtbeeld Geef niet om hem maar aan hem hangt aan de Pauluskerk in het centrum van Rotterdam.


De directe aanleiding was een anti-bedelcampagne die werd gevoerd door de stad Rotterdam. De slogan van die campagne luidde: Geef om hem, niet aan hem!

De indruk werd gewekt dat door niet meer direct aan bedelaars en zwervers te geven maar aan de hulverlenende instanties (Pauluskerk, Straatkrant, Leger de Heils) de bedelaars beter geholpen zouden worden. Ze zouden zo gedwongen zijn om een hulpverleningstraject in te gaan waar hun verslaving/ziekte behandeld zou worden. In de campagne werden de bedelaars afgeschilderd als vervelende, mindere mensen, die het winkelende publiek lastig vallen.
Uiteindelijk bleek de campagne een excuus te zijn om repressief tegen hen op te kunen treden. De meeste bedelaars zijn in de gevangenis beland zonder enige vorm van hulpverlening.


Door de omkering in betekenis ontstaat een direct antwoord op de aanleiding. Het is in die zin een beeld tegen een beeld. Een beeld als reactie op beeldvorming.


Zin
Als je de aanleiding wegneemt blijft er een merkwaardige en poetische zin over.
De zin kan in eerste instantie gevoelloos lijken doordat er wordt opgeroepen om niet gevoelsmatig betrokken te zijn, in tweede instantie kan het een verzuchting worden om desondanks toch te geven en om zodoende een sociale samenhang te bestendigen.
Doordat het bovendien op een kerk staat (als zingevend instituut) wordt die tweevoudige betekenis nog navranter.
Ook kan de ‘hem’ in de zin op God slaan, het wordt dan welhaast een erg openhartige zelfreflexie over de praktijk van de geloofsbeleving.

 

Door de keuze voor de vorm van neon ontstaat er een competitie met de reclames in het stadsbeeld. De zin lijkt onderdeel van het tapijt van alledag te zijn maar vertelt inhoudelijk een ander verhaal en heeft een andere oorsprong en objectief.
Door een uiting met een andere boodschap midden in dit landschap te plaatsen ontstaat er een inbreuk in wat als gewoon wordt ervaren en wordt het karakter van dit alledaagse behang nog eens benadrukt.



Het beeld hangt sinds november 2004 aan de Pauluskerk te Rotterdam.


Het beeld is tot stand gekomen met de financiele steun van:
Fonds Beeldende Kunst en Vormgeving en Bouwkunst, Amsterdam
CBK, Rotterdam
Pauluskerk, Rotterdam
Particuliere bijdrages